مراکز خرید استانبول

مراکز خرید استانبول و خرید از ترکیه,بازار استانبول

مراکز خرید استانبول

مراکز خرید استانبول و خرید از ترکیه,بازار استانبول

مراکز خرید استانبول و خرید از ترکیه

ایاصوفیه را بیشتر بشناسید

کلیسای حاجیا صوفیا یا همان مسجد ایا صوفیه که معنای لغوی آن کلیسای معرفت الهی است، یکی از معماری های قابل توجه بیزانسی و از دیدنی های استانبول محسوب میشود. ارتفاع گنبد عظیم این بنا ۵۶۶۶ متر است و به گونه ای طراحی شده که به نظر در فضا معلق میاید و نماد بهشت محسوب میشود. از آثار هنری برجسته این مسجد میتوان به موزاییک های بیزانسی و سپرهای عظیم دایره ای شکل عثمانی که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده اشاره کرد.

مسجد ایاصوفیه استانبول

بعدها چهار منار در چهار سوی آن افزوده شده با فتح استانبول به وسیله سلطان محمد فاتح در 1453 این کلیسا تبدیل به مسجد شد البته قبل از ساخت کلیسا معبدی از معابد رومی بوده است. در 1935 این مسجد تبدیل به موزه شد. کلیسای آیا صوفیا در اصل در سال 325 میلادی ساخته شد.

امپراطور می خواست از این کلیسا زیباترین و بزرگ ترین کلیسای ممکن را بسازد.دو معمار به همراه ده هزار کارگر و تلی از طلا شروع به کار کردند. سال 537 کلیسا افتتاح شد.پس از فتح استانبول توسط عثمانیان کلیسا به مسجد تبدیل شد و سپس مناره هایی نیز به آن افزودند. سال 1935 آتاتورک تصمیم گرفت آن را به موزه ای فرهنگی تبدیل کند. بلندی گنبدهای آن 54 متر از سطح زمین است ودر مجموع 107 ستون در داخل ساختمان وجود دارد.


ایاصوفیه با ارزش ترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس است و از هنرهای موجود در آن موزاییک هایی است که تصاویری از حضرت مریم و حضرت عیسی(ع) در آنها نقش بسته است.

عیسی مسیح در حال اهدا آمرزش با یک دست است و خطبه‌ای در دست دیگرش قرار دارد. در سمت  راست مریم مقدس، جان دوم کامننوس در لباس مجللی مملو از جواهرات ایستاده‌ و در دست خود کیفی حاوی جواهر که سمبل نذر سلطان به کلیسا است دارد. ملکه آیرین نیز در لباس مجلسی در حال ارائه مدرکی در سمت چپ مری مقدس ایستاده ‌است.

Image result for ‫ایاصوفیه‬‎


این بنا توسط ریاضیدان ها و فیزیکدان های مشور طراحی و در 5 سال توسط 10 هزار کارگر و صد استاد فاخر در سال 532 میلادی احداث شده است. معماری گنبد عظیم آن مثل این است که به نور تکیه دارد و تحسین تاریخ دانان و معماران و محافل علمی را برانگیخته است.

کلیسای زیبای ایاصوفیه، باارزش ترین اثر باقی مانده از دوره بیزانس

ایاصوفیه را فرمانروا به همراه کشیش اوتی چیوس در 27 دسامبر 537 در مراسمی بزرگ افتتاح کردند. کلیسای ایاصوفیا از آن به بعد محل عبادت ارتدوکس های استانبول و همچنین محل اجرای مراسم  امپراتوری از جمله کروناسیون بود. کلیسا همچنین محل یتیم خانه، محل اعتراف خطاکاران و گناهکاران و همچنین بازدیدکنندگان از سرتاسر جهان بود که به شدت مورد توجه آنها قرار می‌گرفت.


پس از تسخیر استانبول در انتهای جنگ صلیبی چهارم، ایاصوفیه مورد تجاوز و بی حرمتی مسیحیان لاتین قرار گرفت، بسیاری از یادگارهای باستانی و آثار مقدس منجمله سنگ قبر عیسی مسیح، تصویر شیردهی مریم مقدس، کفن عیسی مسیح، استخوان های برخی از امامان مسیحی دفن شده در ایاصوفیا دزدیده شده و به کلیساهای غرب فرستاده شدند. در طول تصرف استانبول توسط لاتین ها ایاصوفیا تبدیل به کلیسای کاتولیک های رم شد .

Image result for ‫ایاصوفیه‬‎

پس از تصرف استانبول توسط ترک‌های آتامان در سال 1450، ایا صوفیا، به مسجد ایاصوفیا تبدیل شد. سلطان محمدفاتح در همان روز فتح استانبول فرمان تبدیل کلیسای ایاصوفیا به مسجد را صادر کرد و سه روز پس از فتح استانبول، ضمن برپا داشتن مراسم نماز جمعه در ایاصوفیا به امامت آق شمس الدین، خطبه به نام پادشاه فاتح عثمانی خوانده شد.

بالاخره در سال 1935 نخستین رئیس جمهور ترکیه مصطفی آتاترک، این بنا را به موزه تبدیل کرد. این ساختمان زیبا از هر قرنی و از هر نابغه ای اثری دارد. از دوره بیزانس گرفته تا معمار ترک، سینان که اولین معماری بود که اصول زلزله را در کارهایش به کار می گرفت؛ از معماران سوییس تا خطاط های برجسته اسلامی.

این اثر از ده ها کشور و شهر آنتیک اثر دارد و تاریخ تصویری بیش از 15 قرن است و از هر دوره مثلاجنگ های صلیبی یا ترکی اسلامی نشانه هایی دارد و در آن فرهنگ اسلامی و مسیحی در هم آمیخته و با  گنبد شاهکار آن بیننده را غرق در نور و آرامش می کند و هنوز که هنوز است در مورد اسرار آن کتاب ها نوشته می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی